شکست همه پرسی در ایتالیا؛ رنتسی کناره گیری می نماید

به گزارش مجله تانی بای، نخست وزیر ایتالیا پس از شکست در همه پرسی روز یکشنبه برای اصلاح قانون اساسی، وعده داد تا از این سمت استعفا کند.

شکست همه پرسی در ایتالیا؛ رنتسی کناره گیری می نماید

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با هزینه تور ایتالیا 99 همراه شوید و از شهرهای زیبای رم، فلورانس و ونیز شهر روی آب دیدن کنید و بنای کولوسئوم را ببینید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، متئو رنتسی نخست وزیر ایتالیا در حالی پس از شکست در همه پرسی اصلاح قانون اساسی وعده داده است تا از سمتش کناره گیری کند که نگرانی ها نسبت به بی ثباتی سیاسی و اقتصادی در سومین اقتصاد بزرگ منطقه یورو تشدید شده است.

تصمیم رنتسی برای استعفا پس از دو سال و نیم که نخست وزیری ایتالیا را بر عهده داشته است به چالش بزرگی برای اتحادیه اروپا تبدیل شده است. پس از اعلام تصمیم نخست وزیر ایتالیا برای استعفا، ارزش یورو به پایین ترین سطح خود در برابر دلار در 20 ماه اخیر رسیده است. نگرانی ها نسبت به گسترش بحران بانکی ایتالیا به سایر کشورهای عضو یورو نیز افزایش یافته است.

استعفای رنتسی می تواند زمینه لازم برای برگزاری انتخابات زودهنگام در اوایل سال آینده را فراهم کند و این مساله احتمال پیروزی حزب مخالف جنبش 5 ستاره را به شدت افزایش خواهد داد.

رنتسی در سخنانی تاکید نمود: من مسئولیت کامل شکست را قبول می کنم و استعفای رسمی خود را دوشنبه به سرجیو ماتارلا ارائه خواهم کرد.

آمارهای اولیه نشان می دهد که رنتسی پیروز به کسب تنها 40 درصد آرای مثبت مردم ایتالیا در همه پرسی اصلاح قانون اساسی شده است و احزاب مخالف توانسته اند به پیروزی قاطعی دست یابند.

نتایج همه پرسی ایتالیا از آن جهت برای سایر رهبران اروپایی نگران کننده است که بریتانیا نیز قصد خروج از اتحادیه اروپا را دارد و دونالد ترامپ نیز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به پیروزی دست یافته است.

پیر کارلو پادوان وزیر اقتصاد ایتالیا که یکی از گزینه های اصلی برای جانشینی رنتسی به شمار می رود،روز آدینه سعی کرد تا بازارهای بین المللی را ارام کند. وی در سخنانی تاکید نمود: خطر زلزله اقتصادی وجود ندارد اگر کمپین نه پیروز گردد، گرچه ممکن است تا 48 ساعت بعضی مسائل و نوسانات به وجود آید.

احزاب مخالف ایتالیا نیز خواهان استعفای فوری رنتسی شده اند. رناتو برونتا رهبر پارلمانی سابق حزب فورتزای ایتالیا تاکید نمود: رنتسی در حال کناره گیری از قدرت است و همراه با وی لابی های قدرتمند نیز شکست خورده اند.

متئو سالوینی رئیس حزب لیگ شاقتصادی ایتالیا نیز گفت: رنتسی باید طی دقایق آینده استعفا کند. وی خواهان برگزاری انتخابات سراسری زودهنگام شده است.

ایتالیا یکی از بی ثبات ترین کشورهای اروپایی به شمار می رود به طوری که در 17 سال گذشته 63 دولت داشته است.

منبع: تسنیم
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 637

به "شکست همه پرسی در ایتالیا؛ رنتسی کناره گیری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست همه پرسی در ایتالیا؛ رنتسی کناره گیری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید