طرز تهیه سرکه انگور خانگی و طبیعی

به گزارش مجله تانی بای، سرکه انگور یکی از مفیدترین و پرکاربردترین انواع سرکه است که به روش خانگی و صنعتی تهیه میشود. با طرز تهیه سرکه انگور خانگی خوشمزه آشنا شوید.

طرز تهیه سرکه انگور خانگی و طبیعی

سرویس آشپزی - انگور یکی از خوشمزه ترین، مفیدترین و پرکاربردترین میوه هاست که تنوع بسیار زیادی نیز دارد. به طور کلی میوه انگور به نوع دانه دار و بی دانه تقسیم می شود که هر یک از این دو نوع در رنگ های قرمز، سیاه، زرد و سبز یافت می شوند. میوه انگور اکثرا در مناطقی که دمای آن بیش از 40 درجه سانتیگراد و حداقل آن کمتر از 15 درجه زیر صفر نباشد رشد بهتری دارد.

ایران یکی از صادرکنندگان اصلی انگور به سرتاسر جهان است. بعضی از انواع انگور که در ایران کشت می شوند عبارتند از: کندری، شاهرودی، یاقوتی قرمز، یاقوتی سفید، فخری، عسگری، مهدی خانی، بی دانه، بی دانه قرمز، مهره، شانی، ریش بابا، کشمشی یا سلطانی، روچه قرمز، روچه سفید، سنگک، امیری، لعل، حاجی عباسی، چشم گاوی، قندهاری، مایه میش، غلامی، شست عروس چیرکینک بستک، صاحبی، نباتی، شاهانی، یزدانی، مراغه ای، خلیلی، گوهر، لعل حسینی، دم خروسی، رازقی شیرازی، الوان، شصت عروسان، نارا، مادر و بچه، مسکه، گزنه ای، ملائی، مثقالی، ورچه ای، ابی، الفی سیاه، لوغن، شاماما، خیراندیش.

یکی از کاربردهای اصلی انگور، تهیه سرکه است و همان طور که می دانید سرکه خود استفاده های بسیار زیادی دارد.

سرکه به دو نوع سنتی (خانگی) و صنعتی تهیه می شود و تهیه آن علی رغم ساده بودن، ریزه کاری های خاص خود را دارد. در اینجا قصد داریم طرز تهیه سرکه انگور خانگی خوشمزه و سالم را به روشی بسیار ساده و کاربردی به شما آموزش دهیم.

سرکه انگور خانگی

مواد لازم
انگور رسیده و شیرین2 کیلو
سرکهنصف استکان
نمک1 ق مرباخوری
خمیر مایه1 ق مرباخوری
آبنصف استکان

طرز تهیه شیره انگور خانگی (دوشاب انگور)

طرز تهیه سرکه انگور خانگی:

  1. برای تهیه سرکه انگور خانگی ابتدا ساقه و چوب انگورها را جدا کنید و آن ها را داخل ظرفی ریخته، با وسیله ای مثل گوشتکوب برقی، گوشتکوب دستی یا مخلوط کن له کنید.
  2. انگورهای له شده را همراه با تفاله داخل یک دبه بریزید.
  3. دقت کنید که یک سوم از سر دبه خالی بماند که اگر سرکه در فرآیند تولید کف کرد؛ از سر دبه سر نرود.
  4. به اندازه یک دهم از مقدار انگور، سرکه حاضری و نمک داخل دبه بریزید. مثلا برای دو کیلو انگور، نصف استکان سرکه و یک قاشق مرباخوری نمک داخل دبه ریخته و هم بزنید.
  5. برای اطمینان از تهیه یک سرکه خوب و عالی می توانید نصف استکان آب و یک قاشق مرباخوری خمیر مایه را نیز با هم مخلوط کنید و به انگورهای له شده اضافه کرده و هم بزنید.
  6. حالا درب دبه را طوری روی آن قرار دهید که لای آن باز بماند و هوا درون دبه جریان داشته باشد.
  7. دبه را در جای گرم مثل گوشه آشپزخانه قرار دهید.
  8. حدود یک هفته بعد، سرو کله پشه سرکه پیدا می شود. این حشرات ریز فرآیند تبدیل انگور به سرکه را سریع تر می کنند و وقتی آن ها را دیدید مطمئن باشید که کارتان به درستی پیش رفته.
  9. یک بار سرکه را هم بزنید و تا حدود سه هفته بعد دیگر به آن دست نزنید.
  10. در این فاصله مواد تفاله تقریبا ته نشین می شوند و روی مواد زلال و صاف می شود.
  11. می توانید در این مرحله سرکه را بچشید؛ اگر کاملا ترش شده بود می توانید تفاله ها را جدا کنید و سرکه رو صاف کرده و داخل شیشه نگهداری کنید.

سرکه انگور خانگی عالی و باکیفیت شما آماده است. اگر اولین بار است که سرکه تهیه می کنید بهتر است نکات زیر را مدنظر داشته باشید:

طرز تهیه سرکه سیب فوری و سنتی

نکاتی درباره تهیه سرکه انگور:

  • برای تهیه سرکه انگور می توان انگورها را درسته داخهل دبه انداخت اما بهتر است که میوه ها را له کنید.
  • اگر اولین بار است که سرکه تهیه می کنید با مقدار کم مثلا با دو کیلو انگور شروع کنید.
  • در تهیه سرکه خانگی مهم تر از هر چیز، انتخاب انگور شیرین و سالم هست و اگر انگور ترش یا سبز و نارس باشد، اصلا سرکه خوبی نخواهید داشت.
  • رنگ انگور برای تهیه سرکه خانگی فرقی ندارد.
  • از قلم نیاندازید که برای انجام فعل انفعالات تبدیل به سرکه، احتیاج به هوا هست پس در ظرف را کیپ نکنید.
  • داشتن جایی نسبتا گرم یعنی دمایی بین شانزده تا سی درجه برای تبدیل سرکه کاملا ضروری است. دمای سردتر یا گرمتر باعث خراب شدن سرکه می شود.
  • بعضی افراد یک تکه نان داخل دبه سرکه می اندازند که حکم همان خمیر مایه را دارد اما از آنجا که در بسیاری از نانواهایی ها به جای خمیر مایه، از جوش شیرین استفاده می شود، ممکن است سرکه خراب شود.

امیدواریم از این توضیحات استفاده لازم را برده و در منزل یک سرکه خانگی خوب و باکیفیت تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

منبع: setare.com
انتشار: 12 آبان 1399 بروزرسانی: 12 آبان 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1185

به "طرز تهیه سرکه انگور خانگی و طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه سرکه انگور خانگی و طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید