طرز تهیه نان گاتا گردویی خوشمزه و مقوی

به گزارش مجله تانی بای، غذا ها و نان های ارمنی همواره می توانند با طعم متفاوت خود، شما را غافلگیر نمایند و در لیست علاقه مندی های هرکسی قرار بگیرند. نان گاتا از آن دسته نان های سنتی ارمنی ست که تنها یک بار امتحان آن کافی ست تا به دوست دار همیشگیش شوید.

طرز تهیه نان گاتا گردویی خوشمزه و مقوی

این نان باوجود انرژی بالا می تواند در میان وعده های کاری، درسی و خانوادگی شما مورد استفاده قرار بگیرد. این نان ریشه ای قدیمی در خانواده های ارمنی دارد و افراد برای تهیه آن، دستور های مختلفی را ارائه می دهند. در این دستور سعی شده علاوه بر آسان بودن، سلامت شما هم در نظر گرفته گردد. اما نباید فراموش کنید که شما می توانید مغزی این نان را پر و پیمان تر در نظر بگیرید.

مواد لازم برای تهیه نان گاتا

آرد 500 گرم

شیر 220 گرم

عسل 80 گرم

پودر مخمر هفت گرم

نمک 10 گرم

کره دو قاشق غذاخوری

تخم مرغ یک عدد

وانیل یک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای فیلینگ

کره چهار قاشق غذاخوری

شکر یک دوم پیمانه

آرد یک دوم پیمانه

گردو یک سوم پیمانه

نمک به مقدار لازم

مواد لازم برای رو مال

کره چهار قاشق غذاخوری

شکر یک دوم پیمانه

آرد یک دوم پیمانه

گردو یک سوم پیمانه

نمک به مقدار لازم

طرز تهیه نان گاتا

یک چهارم فنجان از شیر را تا دمای 100 الی 110 درجه سانتی گراد گرم کنید، مراقب باشید که خیلی داغ نباشد (ولرم باشد کافی است). یک قاشق غذاخوری عسل یا شکر را با شیر مخلوط نموده و مخمر را داخل آن بریزید. بگذارید 5 تا 10 دقیقه بگذرد تا مخمر شما فعال گردد.

نمک، آرد و شکر (یا عسل) را در یک کاسه عظیم مخلوط کنید و هم بزنید تا یکدست گردد. در مرکز مواد خشک یک حفره ایجاد کنید و مخمر فعال شده، به همراه تخم مرغ و نیمی از شیر باقی مانده را داخل مواد بریزید. به مدت یک دقیقه به آرامی هم بزنید تا مایع توسط آرد جذب نگردد و گوله نشوند. کره ذوب شده و نیمه آخر شیر راه به آن اضافه کنید تا خمیر کمی چسبناک گردد. 10 دقیقه روی آن را بپوشانید و کنار بگذارید تا استراحت کند.

خمیر را مجدد به سطح کار برگردانید و به مدت 10 تا 15 دقیقه ورز دهید تا نرم و منسجم گردد. در صورت لزوم چند قطره شیر دیگر یا چند قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید. خمیر را به صورت یک توپ دربیاورید، سپس آن را داخل یک کاسه روغنی قرار دهید، خمیر را بچرخانید تا همه بخش های آن را با روغن بپوشانید. روی کاسه را حوله ای تمیز بپوشانید و در یک مکان گرم بگذارید تا دو برابر گردد. این کار در حدود 1 ساعت زمان احتیاج دارد.

در یک کاسه شکر، آرد، گردو و نمک را مخلوط کنید. کره را برای استفاده در این مرحله ذوب نموده و به آرامی آن را به همراه عصاره وانیل به مواد خشک اضافه کنید. به خوبی مخلوط کنید تا ماده ای منسجم به دست بیاید. حالا آن را کنار بگذارید تا استراحت کند.

حالا خمیرتان را چک کنید، اگر به اندازه کافی پف نموده بود، وقت آن است که مواد داخلی را به آن بیفزایید، به این ترتیب که: کل خمیر نان گاتا را به چهار چانه تقسیم نموده و کمی ورز دهید، سپس هر کدام را به یاری وردنه کمی صاف کنید، مراقب باشید که خمیر نباید خیلی نازک شد، در حد برطرف ناهمواری آن کافی ست.

در ادامه مواد مغزی خمیر را که در مرحله چهار آماده کردید، وسط خمیر بگذارید، گوشه های خمیر را جمع کنید تا حالتی بقچه ای بگیرد و مواد کاملا بین آن بماند. یکبار دیگر به آرامی روی آن ها را وردنه بزنید تا کاملا بسته گردد.

رو خمیر را با چنگال یا قالب هایی که دوست دارید، طرح بزنید، دوباره آن را کنار بگذارید تا حدود نیم ساعت استراحت کند.

در همین زمان فر را روشن و دمای آن را روی 190 درجه سانتی گراد قرار دهید تا فضای فر گرم گردد.

سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و خمیر نان را داخل آن بچینید، مواد رو مال را با برس روی گاتا بکشید و آن را به فر منتقل کنید. برای پخت نان گاتا 30 دقیقه زمان ضروری است که این عدد در گاز های مختلف متغییر است.

پس از آن که نان ها طلایی شدند، آن ها را از فر خارج نموده و اجازه دهید سرد شوند.

چند نکته

در صورتی که به گردو حساسیت دارید، می توانید آن را از این دستور حذف کنید.

نان گاتا را می توان با مغز های دیگری هم آماده کرد.

برای خوش عطر شدن نان، می توانید از مقدار بسیار کمی دارچین در مغزی آن بهره ببرید.

می توانید به جای 80 گرم عسل از 50 گرم شکر بهره ببرید.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 آبان 1399 بروزرسانی: 15 آبان 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1194

به "طرز تهیه نان گاتا گردویی خوشمزه و مقوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان گاتا گردویی خوشمزه و مقوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید