عواقب لابی گری در تشکیل کمیسیون های تخصصی مجلس

به گزارش مجله تانی بای، کمیسیون های تخصصی مجلس مغز متفکر و تدوین کنندگان اصلی قوانین در کشورند و ضعف و قوت در این بخش از قوه مقننه می تواند به طور مستقیم در آینده کشور تعیین کننده باشد.

عواقب لابی گری در تشکیل کمیسیون های تخصصی مجلس

به گزارش خبرنگار حوزه مجلس گروه سیاسی خبرگزاری خبرنگاران، مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی تعریف و جایگاهی خاص دارد به گونه ای که قدرت عمل مجلس منجر به حرکت پرقدرت کشور می شود. اختصاص بیش از یک سوم از اصول قانون اساسی، یعنی حدود 60 اصل به مسائل مرتبط با ﻗﺎﻧﻮﻧﮕﺬاری و وظایف مجلس اهمیت قوه مقننه در پیشبرد اهداف کشور را تصریح می کند.

قدرت عمل مجلس شورای اسلامی برخلاف آنچه تصور می شود در صحن علنی شکل نمی گیرد، بلکه این کمیسیون ها و آیین نامه های مجلس هستند که سبب ساز تدوین قوانین کارآمد و در نتیجه حرکت کشور به سمت تعالی هستند. از این رو کمیسیون های تخصصی مجلس از حساسیت ویژه ای برخوردارند.

رهبر معظم انقلاب در دیدار 24 خرداد سال 91 درباره اهمیت کمیسیون های تخصصی به کنندگان مجلس نهم فرمودند: از کمیسیون ها نباید غفلت کرد؛ اینها اتاق های فکرند برای پخته کردن مسائل و تصمیم گیری در صحن مجلس؛ یعنی تصمیم گیری برای سرنوشت کشور. گاهی شما یک قانونی می گذارید، این قانون 20 سال در کشور اثرگذار است؛ یک خطی را تعیین می کند.

کمیسیون های مجلس گلوگاه قانون گذاری هستند و هرقدر قوی تر عمل کنند، تصویب قوانین در صحن راحت تر و مطمئن تر خواهد بود. با استناد به گفته های بالا اهمیت اشخاصی که به عضویت کمیسیون های مجلس در می آیند باید شرایط ویژه ای داشته باشند.

ماده 36 قانون داخلی مجلس شورای اسلامی درباره راه حل انتخاب اعضای کمیسیون ها تصریح می کند: هریک از کنندگان برای تعیین کمیسیون تخصصی خود فرم های امتیازبندی را از شعبه مربوط دریافت می کند و پس از تکمیل فرم به همراه تعیین دو اولویت پیشنهادی، حداکثر تا سه روز پس از افتتاح دوره مجلس به هیئت رئیسه مجلس تحویل می دهد.

تبصره یک این ماده می افزاید: فرم امتیازبندی و دستورالعمل اجرایی بر اساس شاخص های تحصیلات و سوابق اجرایی مرتبط و کنندگی مجلس و سابقه عضویت در کمیسیون توسط هیئت رئیسه مجلس تهیه می شود و به تصویب جلسه مشترک هیئت رئیسه و کمیسیون آیین نامه داخلی می رسد.

تبصره 3 ماده 37 هم در ادامه می افزاید: امتیازبندی و تعیین اعضای هر کمیسیون به ترتیب از کمیسیون هایی که بیشترین متقاضی را دارد، انجام می شود و پس از تکمیل اعضای کمیسیون های مذکور، کنندگان بازمانده از اولویت اول انتخابی خود، با متقاضیان اولویت اول کمیسیون بعدی امتیازبندی و تعیین کمیسیون می شوند.

در تبصره 4 ماده 37 آمده است: کنندگانی که در هیچیک از اولویت های خود انتخاب نشده اند، موظفند از دیگر کمیسیون های تکمیل نشده دو اولویت دیگر را تعیین کنند. در بخشی از ماده 38 به تعداد اعضای کمیسیون های تخصصی اشاره می کند که تعداد این اعضا حداقل نوزده و حداکثر 23 نفر است.

شرایط عضویت در کمیسیون ها اما به گفته برخی کنندگان مجلس گاه از سر ناچاری و به قولی به دنبال تکمیل ظرفیت کمیسیون های تخصصی است. لذا کنندگانی در مجلس به ناچار در کمیسیون هایی عضو می شوند که نه رغبتی به کار در آن دارند و نه هیچ تخصصی در زمینه مسائل مربوط به کمیسیون و این آسیبی است که بایدبرای آن چاره ای اندیشید.

در برخی موارد نیز دیده شده حتی رؤسا و هیئت رئیسه کمیسیون های تخصصی با لابی گری انتخاب می شوند که این موضوع در زمانی به فاجعه تبدیل خواهد شد که فردی در رأس یک کمیسیون تخصصی قرار می گیرد که هیچ سررشته ای در کاری که مسئولیتش را برعهده گرفته ندارد.

آنچه مسلم است، مجلس قوی در سایه تشکیل کمیسیون های تخصصی قوی شکل خواهد گرفت.

مجتبی ثابتی کارشناس سیاسی با اشاره به نقش کمیسیون های مجلس شورای اسلامی در ایجاد اقتصاد سازنده و حل مسائل کشور به خبرنگاران گفت: اگر مجلس در ابتدای تشکیل کمیسیون ها دچار لابی گری نشود و کمیسیون های تخصصی براساس صلاحیت و کارآمدی افراد چینش شوند، از سوی دیگر دولت و صاحبان قدرت هم در تعیین راهبردها و انتصاب رؤسای کمیسیون ها دخالت نکنند می توانیم به تشکیل مجلسی قوی امیدوار باشیم.

وی با اشاره به گشایش هایی که می تواند در مجلس یازدهم ایجاد شود، گفت: مجلس یازدهم به میزانی که وارد بازی های سیاسی نشود، نقش خود را خوب انجام خواهد داد و امیدواریم کمیسیون های تخصصی با هیئت رئیسه های متخصص و مطلوب انتخاب شوند تا در سایه کار کارشناسی خبرنگارانن مجلس خوبی داشته باشیم. در غیراینصورت قطعاً فرصت بزرگی که مردم ایران در اختیار منتخبان خود قرار داده اند از دست می رود.

در همین رابطه مرحوم محمدرضا راه چمنی هم به خبرنگاران گفته بود: از شاخصه های مجلس خوب این است که کمیسیون های تخصصی قوی در آن شکل بگیرد؛ چون همه قوانین کشور در کمیسیون های تخصصی مجلس ساختار بندی می شود و به صحن می آید؛ بنابراین باید افراد متخصص در کمیسیون ها حضور داشته باشند.

این فعال اصلاح طلب با بیان اینکه تشکیل کمیسیون بهداشت بدون پزشک معنا ندارد، گفت: کمیسیون آموزش بدون استاد دانشگاه نمی تواند مفید باشد و کمیسیون صنایع بدون فردی که سابقه کار تولید داشته و مسائل کارخانه را می شناسد و درد کارگر را چشیده کارآمد نیست.

کننده ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مگر می شود در کمیسیون مالی مجلس افرادی حضور داشته باشند که از سیاست های پولی، مالی و بودجه ریزی و اقتصاد خرد و کلان سررشته نداشته باشند و قوانین مالی تدوین کنند؟ بنابراین شاخص مجلس خوب حضور نیروهای متخصص در کمیسیون هاست تا قوانین کارآمد و صریح تدوین کنند. در غیر این صورت قوانین ناقص تدوین خواهند شد و از جامعیت لازم برخوردار نیستند. وی همچنین دیدگاه و آگاهی سیاسی در حوزه داخلی و بین المللی را از ضروریات یک کننده مجلس اعلام کرد.

آنچه مسلم است کمیسیون های تخصصی مجلس مغز متفکر و تدوین کنندگان اصلی قوانین در کشورند و ضعف و قوت در این بخش از قوه مقننه می تواند به طور مستقیم در آینده کشور تعیین کننده باشد.

انتهای پیام/4034/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 829

به "عواقب لابی گری در تشکیل کمیسیون های تخصصی مجلس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عواقب لابی گری در تشکیل کمیسیون های تخصصی مجلس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید