مخالفت لاوروف با تفسیر آمریکا از نقش روسیه در ونزوئلا

به گزارش مجله تانی بای، وزیر خارجه روسیه ضمن نادرست خواندن سخنان مقامات واشنگتن درباره نقش مسکو در ونزوئلا، بر پایبندی روسیه به عدم دخالت در امور داخلی سایر کشورها و عدم تطابق آشکار مواضع روسیه و آمریکا در این باره تأکید کرد.

مخالفت لاوروف با تفسیر آمریکا از نقش روسیه در ونزوئلا

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، اظهارات مقامات آمریکایی درباره نقش مسکو در اوضاع ونزوئلا را نادرست نامید و تأکید کرد، با وجود عدم تطابق مواضع روسیه و آمریکا درباره ونزوئلا ، تماس ها دراین باره ادامه خواهد داشت.

لاوروف در پاسخ به سئوال خبرنگار تاس درباره اتهامات وارده از سوی مایک پامپئو در این باره که نیکلاس مادورو قصد فرار از ونزوئلا را داشته و روسیه در این زمینه به وی یاری نموده، گفت: واقعیت این است که اگر فهرستی از سخنان مقامات رسمی آمریکایی درباره ونزوئلا تهیه کنیم، بدون درنگ می توان این مسئله را خاطرنشان کرد که از لحاظ دیپلماتیک، اظهارات آنها اصلاً درست نیست.

وزیر خارجه روسیه با یادآوری مذاکرات تلفنی با مایک پامپئو همتای آمریکایی خود (که روز چهارشنبه انجام شد) اضافه نمود: وزیر خارجه آمریکا از من خواست تا دست از حمایت از نیکلاس مادورو برداریم، وی از ما و کوبا خواست تا در امور داخلی ونزوئلا دخالت نکنیم. مطرح کردن چنین اتهامی از جانب واشنگتن بسیار جالب است. من به وی پاسخ دادم که بر اساس مواضع اصولی ما، روسیه هرگز در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی نماید و از سایر کشورها نیز انتظار دارد تا همین برخورد را داشته باشند.

به گفته وی، چنین برخوردی (دخالت آشکار در امور داخلی ونزوئلا) که از سوی مقامات واشنگتن علناً اعلام می گردد، بی احترامی به ملت ونزوئلا و به طور کلی مردم آمریکای لاتین است.

سرگئی لاوروف خاطرنشان کرد که روسیه در سازمان ملل گروهی از کشورهای مخالف نقشه ماجراجویی نظامی آمریکا در ونزوئلا تشکیل خواهد داد و امیدوار است که این گروه حمایت جدی بدست آورد، چرا که مسئله تنها ونزوئلا نبوده، بلکه یافتن راهی برای دفاع از اصول و ضوابط حقوق بین الملل است.

وزیر خارجه روسیه در عین حال یادآور شد که با همتای آمریکایی خود به توافق رسیده تا به تماس ها درباره ونزوئلا ادامه دهند. وی اضافه نمود: البته نمی دانم چگونه می توان مواضع مسکو و واشنگتن در این باره را منطبق کرد، با توجه به اینکه روسیه در برخورد با حوادث ونزوئلا بر رعایت منشور سازمان ملل و اصول حقوق بین الملل تاکید دارد، ولی طرف آمریکایی از واشنگتن رئیس جمهور موقتی برای یک کشور مستقل دیگر معین می نماید! البته مسکو همچنان حاضر به گفت وگو است.

مسکو تایید کرد که لاوروف و پامپئو قصد دارند با یکدیگر دیدار نمایند

در همین رابطه، شب گذشته سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه خبر اعلام شده از سوی وزارت خارجه آمریکا درباره فراهم سازی مقدمات دیدار سرگئی لاوروف و مایک پامپئو را تایید نموده و یادآور شد که این دیدار قرار است در تاریخ 6 ماه مه (16 اردیبهشت) انجام گردد.

به گفته وی، وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا، هر دو در نشست شورای قطب شمال که در شهر روانیمی فنلاند برگزار می گردد، حضور خواهند داشت و فرصت خوبی برای دیدار دو طرف بوجود آمده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 25 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 154

به "مخالفت لاوروف با تفسیر آمریکا از نقش روسیه در ونزوئلا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مخالفت لاوروف با تفسیر آمریکا از نقش روسیه در ونزوئلا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید