مکمل های چربی سوز نه مؤثر هستند و نه بی خطر ، فریب تبلیغات چی ها را نخورید

به گزارش مجله تانی بای، شمار زیادی از مکمل های گوناگون با ادعای یاری به کاهش وزن افراد چاق در بازار وجود دارند و اغلب آنها حاویی اجزایی هستند که به اصطلاح چربی سوز خوانده می شوند.

مکمل های چربی سوز نه مؤثر هستند و نه بی خطر ، فریب تبلیغات چی ها را نخورید

قبلا درباره افسانه غذاهای چربی سوز و کالری منفی صحبت نموده ایم و اینکه هیچ غذایی نمی تواند به خودی خود باعث سوزاندن چربی یا ذخیره کمتر چربی گردد.

مکمل های چربی سوز هم حاوی ترکیباتی طبیعی یا مصنوعی هستند که ادعا می گردد باعث چربی سوزی می شوند و به لاغری یاری می نمایند.

این مکمل ها به اصطلاح چربی سوز که بدون نسخه به فروش می رسند، مطلوب افرادی هستند که می خواهند راهی جادویی برای درمان چاقی پیدا نمایند و سودمندی این مکمل ها را بیش از خطراتشان می دانند. اما حقیقت این است مکمل های چربی سوز نه مؤثر هستند و نه بی خطر.

این مکمل ها حاوی موادی مانند کافئین هستند که فشار خون را بالا می برند و مصرف کلی انرژی را افزایش می دهند و در طول زمان ممکن است تاحدی وزن را کاهش دهند. اما به خصوص اگر از قبل فشار خون بالا دارید، باید در مصرف چنین مکمل هایی احتیاط کنید.

از طرف دیگر آنالیز ها نشان داده اند که مکمل های چربی سوز باعث نمی شوند سلول های چربی به یک باره در بدن ناپدید شوند، بلکه آنها از راه های دیگری وزن را کم می نمایند، از جمله افزایش سرعت سوخت و ساز بدن، کاهش میزان چربی جذب شده به بدن و بالاخره مهار کردن اشتها.

از آنجا که این مکمل ها روند کسب مجوز سختگیرانه مانند داروها ندارند، نمی توان درباره محتویات آنها اطمینان داشت و از طرف دیگر سازندگان آنها می توانند هر ادعایی درباره اثربخش بودن آنها بنمایند بدون اینکه شواهد عینی در این باره ارائه دهند.

این مکمل ها حای طیفی از ویتامین ها، مواد معدنی، فیبرهای خوراکی، کافئین، گیاهان دارویی و گیاهان دیگر هستند.

  • کافئین: یک جزء رایج در این مکمل ها است که باعث تحریک دستگاه عصبی می گردد و بالقوه به سوزاندن کالری ها یاری می نماید. مکمل ها ممکن است حاوی میزان بیشتری کافئین نسبت به قهوه، چای یا شکلات معمول شما باشند و شما را در معرض خطرات دریافت بیش از حد کافئین قرار دهد.
  • عصاره چای سبز یکی دیگر از اجزای این مکمل ها است که حاوی میزان زیادی کافئین و نیز مادهپلی فنول اپیگالوکاتچین (EGCG) است و این دو ماده در همراهی هم باعث افزایش فراوری حرارت در بدن می شوند یا به عبارت دیگر کالری ها را می سوزانند و بعلاوه جذب چربی را غذا را کاهش می دهند.
  • کارنیتین ترکیب دیگری در این مکمل ها است که سوخت وساز را تشدید می نماید. کارنیتین به طور طبیعی در گوشت و لبنیات وجود دارد و کبد و کلیه های شما هم آن را به طور طبیعی می سازند. اما اثربخشی مصرف مکمل کارنیتین برای کاهش وزن مورد سؤال است.
  • یوهمبین یک ترکیب گیاهی دیگر در این مکمل ه است که از پوست درخت یوهمبه به دست می آید. یوهمبین می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی مانند سردرد، اضطراب، تشویش، افزایش فشار خون، مسائل قلبی و نارسایی کلیوی گردد.
  • فیبرهای محلول که به کنترل اشتها و جلوگیری جذب چربی از غذاها یاری می نمایند.

نکته مهم است که اغلب این مکمل ها حاوی میزان زیادی اجزای متفاوت و گاهی ناشناخته هستند که ممکن است بدن شما به شکلی غیرقابل پیش بینی به آنها واکنشن نشان دهد.

هشدارها درباره مکمل های لاغری و چربی سوز

  • این مممل ها ممکن است حاوی اجزایی باشند که در لیست ترکیباتشان روی جعبه نیامده باشد.
  • طبیعی بودن یک مکمل به معنای بی خطر بودن آن نیست. بعضی از مکمل های چربی سوز با عوارض مانند آسیب کبدی مربوط شده اند. بعضی از گیاهان دارویی مانند افدرا که در این به اصطلاح چربی سوزها به کار می روند، در لیست داروهای ممنوع هستند، چرا که باعث افزایش فشار خون، تغییر خلق وخو، بی نظمی ضربان قلب، سکته مغزی، تشنج و حمله قلبی میشوند.
  • پیش از مصرف هر مکملی با پزشکتان مشورت کنید. اجزای موجود در این مکمل ها ممکن است با سایر داروهایی که مصرف می کنید، تداخل نمایند و مسائل جدی برای شما به وجود آورند.

همان توصیه قدیمی موثرترین شیوه کاهش وزن است

یک بازبینی سیستماتیک از مقاله های منتشرشده درباره مکمل های غذایی برای کاهش وزن که اخیرا در ژورنال Obesity منتشر شده است به این نتیجه می رسد که این مکمل ها بر خلاف آنچه اغلب ادعا می گردد، باعث سودمندی چندانی از لحاظ کاهش وزن نمی شوند و موثرترین شیوه برای داشتن وزنی طبیعی همان توصیه قدیمی خوردن غذای سالم در وعده های کوچکتر و افزایش تحرک بدنی است.

بیشتر بخوانید:

  • برای کاهش وزن در پی معجزه نباشید! | هیچ ماده غذایی چربی سوز نداریم

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2101

به "مکمل های چربی سوز نه مؤثر هستند و نه بی خطر ، فریب تبلیغات چی ها را نخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکمل های چربی سوز نه مؤثر هستند و نه بی خطر ، فریب تبلیغات چی ها را نخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید