ویروس مرموز چینی بازارهای جهانی را فلج کرد

به گزارش مجله تانی بای، خبرنگاران: گروه اقتصادی گلدمن ساکس آمریکا نسبت به تاثیر منفی ویروس مرگبار جدید چینی بر بازار جهانی نفت هشدار داده است.

ویروس مرموز چینی بازارهای جهانی را فلج کرد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از بلومبرگ؛ گروه اقتصادی گلدمن ساکس خاطرنشان کرد: اگر ویروس جدید چینی مانند ویروس اپیدمی سارس در سال 2003 میلادی همه گیر شود، بازار دنیای نفت آسیب خواهد دید.

گلدمن ساکس اضافه نمود: این ویروس که از ووهان چین به سایر شهرها و کشورهای دنیا سرایت نموده، می تواند موجب کاهش 260 هزار بشکه در روز تقاضای دنیای نفت در سال 2020 شود. سوخت جت حدود دو سوم این کاهش تقاضا را تشکیل خواهد داد.

اپیدمی شدن این ویروس همچنین می تواند قیمت دنیای هر بشکه نفت را با افت 2.90 دلاری روبرو کند.

این ویروس نگرانی های زیادی را در بین فعالان بازارهای سرمایه و بورس ایجاد نموده است به خصوص در شرایطی که صدها میلیون نفر برای سفرهای داخلی و خارجی در آستانه سال جدید چینی آماده می شوند.

یک تحلیلگر ارشد گروه اقتصادی گلدمن ساش در این باره گفت: در حالی که واکنش اوپک در طرف عرضه و فراوری می تواند موجب محدود شدن تاثیر چنین شوکی در طرف تقاضا شود ولی نااطمینانی اولیه درباره تبعات گسترش این ویروس می تواند موجب افت فراتر از انتظار قیمت دنیای نفت شود.

این احتمال وجود دارد که نوسانات قیمت نفت طی هفته های آینده افزایش یابد. این در شرایطی است که نگرانی های زیادی نسبت به اختلال فراوری و عرضه از سوی لیبی ایران و عراق وجود دارد.

زمانی که ویروس سارس به یک اپیدمی تبدیل شده بود، قیمت سوخت جت در سنگاپور نسبت به سایر مناطق با افت محسوسی روبرو شد. سازمان بین المللی حمل و نقل هوایی نیز برآورد نموده است که در دوران گسترش سارس، ترافیک هوایی در خطوط آسیایی با افت 8 درصدی روبرو شده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 9 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 605

به "ویروس مرموز چینی بازارهای جهانی را فلج کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس مرموز چینی بازارهای جهانی را فلج کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید