خبرنگاران طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری به 1400 نمی رسد

به گزارش مجله تانی بای، تهران- خبرنگاران- عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه هر مجلسی با تصویب قوانینی درصدد تثبیت موقعیت خود در صحنه سیاسی کشور می گردد، گفت: احتمالا طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری به انتخابات 1400 نمی رسد.

خبرنگاران طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری به 1400 نمی رسد

احمدعلیرضا بیگی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، درباره اینکه چرا به رغم اینکه پیش از این دولت لایحه جامع انتخابات را به مجلس ارسال نموده بود ولی مجلس طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را در دستور کار داده است، اضافه نمود: لایحه جامع انتخابات اسفند 97 با قید دو فوریت به مجلس دهم ارائه شد. اما به سبب طولانی شدن فرایند آنالیز به مجلس دهم نرسید.

وی اضافه نمود: البته این لایحه در مجلس یازدهم هم دیده شد ولی نمایندگان اصرار داشتند که تغییری در فرایند انتخابات ریاست جمهوری ایجاد گردد و با توجه به اینکه لایحه جامع قانون انتخابات در همه موارد وسیع بود، نمایندگان تصمیم گرفتند در قالب طرحی فقط موضوع انتخابات ریاست جمهوری را در دستور کار قرار دهند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تاکید بر اینکه لایحه جامع انتخابات، موضوع انتخابات ریاست جمهوری، مجلس، شوراهای شهر و روستا را در بر می گرفت، گفت: رسیدگی به این لایحه بسیار زمان بر بود و اگر این لایحه در دستور کار قرار می گرفت، تغییرات به انتخابات ریاست جمهوری 1400 نمی رسید همین امر باعث شد مجلس طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را در اولویت قراردهد.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر با بیان اینکه در مجلس دهم نیز نمایندگان شرایطی را برای داوطلب ریاست جمهوری در نظر می گرفتند، گفت: معیارهای اهل کجا بودن، اهلیت پدر و مادر، سکونت در مدت طولانی در کشور و ... از جمله مواردی بود که از سوی نمایندگان برای داوطلبان ریاست جمهوری در مجلس دهم مطرح می شد. یا در پیشنهادات ارائه شده برای انتخابات مجلس گفته شده بود فردی که سه دوره نماینده مجلس بوده دیگر نمی تواند برای دوره چهارم نماینده گردد.

بیگی، دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد را نیز از دیگر موارد مطرح شده توسط نمایندگان مجلس دهم برای داوطلبان ریاست جمهوری عنوان نمود و ادامه داد: در حقیقت هر مجلسی کوشش می نماید قانون انتخابات را به سود خود تغییر دهد تا رقبا نتوانند در انتخابات به موفقیت برسند.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با بیان اینکه این احتمال وجود دارد به دلیل چند رفت و برگشت بین شورای نگهبان و مجلس، طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات سال 1400نرسد، گفت: یکی از اهداف طرح قانون انتخابات ریاست جمهوری، جلوگیری از ورود انبوه افرادی است که برای ثبت نام به وزارت کشور مراجعه می نمایند و در صورت تصویب نهایی توسط شورای نگهبان، سبب خواهد شد که فشار کاری این شورا نیز در زمان تایید صلاحیت ها کمتر گردد.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مطرح شده در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بها دادن به احزاب است، اضافه نمود: رییس جمهوری که پشتوانه حزبی نداشته باشد، کسی مسوولیت عملکرد او و دولتش را بر عهده نمی گیرد. علاوه بر این برای این فرایند بهتر است وقتی فردی مورد تایید شورای نگهبان نهاده شد، حزب او یا مشاورانش برنامه جامعی برای اداره کشور به شورای نگهبان ارائه دهند.

وی با بیان اینکه باید با استفاده از قوانین و توسعه زیرساخت ها به احزاب اعتبار دهیم، اظهار داشت: وقتی احزاب موسمی و فصلی در انتخابات تشکیل می گردد، چنین احزابی نمی توانند حامی دولت منتخب در ادامه کارش باشند. احزاب چه زمانی که در قدرت هستند، و چه در زمانی که در قدرت نیستند، باید ساز و کاری برای حمایت از دولت منتخب داشته باشند.

به گزارش خبرنگاران طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در صحن علنی مجلس در حال پیگیری است و موادی از آن تا به امروز تصویب شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1369

به "خبرنگاران طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری به 1400 نمی رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران طرح اصلاح انتخابات ریاست جمهوری به 1400 نمی رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید