درمان کم خونی و اسهال با این حبوبات!

به گزارش مجله تانی بای، مجله دلتا/ ماش از حبوبات مغذی و پر خاصیت است که قادر به تامین بسیاری از املاح و ویتامین های مورد احتیاج بدن انسان است. این دانه گیاهی ارزشمند، امروزه کمتر در پخت غذاها استفاده میشود در صورتی که متخصصان تغذیه مصرف آن را به عنوان یک منبع تامین پروتئین گیاهی به همه گروه های سنی توصیه می نمایند. خواص ماش و کاربردهای درمانی آن شامل استفاده از آن در یاری به درمان سرماخوردگی، اسهال، سر درد، تقویت بدن و برطرف ضعف است. همچنین دانه های ماش، کالری کمی داشته و در عین حال حاوی بسیاری از مواد مغذی مورد احتیاج بدن است و به عنوان یک تغذیه سالم محسوب می شود.

درمان کم خونی و اسهال با این حبوبات!

خواص ماش (طبیعت و خواص درمانی)

طبع ماش از دیدگاه طب سنتی کمی سرد و خشک است. بعضی از مهمترین خواص درمانی ماش به توضیح زیر است:

استفاده از ماش به دلیل ویتامین های فراوان موجود در آن برای تقویت اعصاب و بینایی بسیار مفید است.

یکی از خواص ماش خاصیت ضد التهاب بودن آن است. این خاصیت باعث شده مصرف این دانه گیاهی مفید در کاهش خطر حملات قلبی مفید بوده و به بهبود جریان خون در سرخرگ ها یاری شایانی می نماید.

دانه ماش حاوی پروتیین گیاهی و فیبر است و مصرف آن به کاهش اشتها یاری می نماید. بنابراین غذایی مفید برای افرادی که تمایل به کاهش وزن و رژیم های لاغری دارند محسوب می شود.

از خواص ماش پیشگیری از پیر شدن پوست است. دانه های ماش سرشار از فیتواستروژن است که از پیری زود هنگام پوست جلوگیری می نماید. مواد مغذی موجود در ماش به ساخت کلاژن و الاستین که باعث جوان سازی پوست می شوند، یاری می نماید.

میزان و محتوای قند موجود در ماش بسیار پایین بوده، متخصصان تغذیه مصرف ماش را به بیماران مبتلا به دیابت توصیه می نمایند.

وجود پتاسیم در ماش باعث شستشوی کلیه ها و پایین آوردن درجه اسیدی خون و منظم کردن ضربان قلب می شود.

یاری به درمان سرطان از ویژگی های اصلی ماش بوده، به ویژه مصرف جوانه ماش به عنوان یک ماده ضد سرطان طبیعی شناخته شده است. سطح بالای اسیدهای آمینه، الیگوساکاریدها و پلی فنول موجود در ماش، می تواند از پیشرفت سرطان و رشد تومورها جلوگیری کند.

ماش و جوانه های آن سرشار از آهن و فولات است و از این رو برای درمان کم خونی در بچه ها و زنان بسیار موثر است.

مضرات ماش (موارد احتیاطی و منع مصرف)

مصرف زیاد ماش ایجاد خلط می نماید، بنابراین ضروری است از زیاده روی در مصرف آن پرهیز شود.

زیاده روی در خوردن ماش برای دندان ها مضر است.

با این وجود شایان ذکر است مصرف متعادل ماش هیچگونه ممنوعیتی برای هیچ کس ندارد اما کسانی که اسیداوریک یا نقرس دارند، باید موادغذایی پروتیین داری را که پورین گیاهی دارند، محدود نمایند. البته ترکیبات پورینی در ماش نسبتا کم است و لازم نیست این افراد نیز ماش را از برنامه غذایی خود کاملا حذف نمایند؛ بلکه تنها محدودیت در مصرف آن کفایت می نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1212

به "درمان کم خونی و اسهال با این حبوبات!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درمان کم خونی و اسهال با این حبوبات!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید