دیپلماسی سایبری دوجانبه اتحادیه اروپا و برزیل

به گزارش مجله تانی بای، خبرنگاران، گروه بین الملل - مهدی پورحسنی: با ورود کشورها به جامعه اطلاعاتی قرن بیست و یکم و ادغام سیاسی و مالی جوامع در فضای مجازی و ماهیت فرا سرزمینی و جهانی این فضا، بسترها و زمینه هایی برای همکاری یا منازعه و رقابت بین واحدهای سیاسی فراهم شده است و احتیاج کشورها به مدیریت این منازعات یا استفاده از توانایی کشورهای دیگر برای هم افزایی در فضای مجازی تشدید شده است.

دیپلماسی سایبری دوجانبه اتحادیه اروپا و برزیل

با تور ارزان برزیل از کشور زیبای فوتبالیست ها دیدن کنید و شهرهای زیبای ریو و برازیلیا را ببینید.

یکی از ابزارهای مدیریت اختلافات و همکاری دولت ها استفاده از دیپلماسی می باشد که با توجه به تخصصی شدن موضوعات بین المللی، این حوزه روابط انسانی را به شاخه های تخصصی مانند دیپلماسی عمومی، دیپلماسی مالی و تجاری و دیپلماسی سایبری تقسیم نموده است.

بنابراین مفهوم دیپلماسی سایبری به معنی به کار بردن علم و هنر دیپلماسی برای پیشبرد منافع سایبری واحدهای سیاسی مانند دولت ها مولود این شرایط جدید است و هر چه ضریب نفوذ فضای مجازی در امور گوناگون زندگی جوامع بیشتر گردد اهمیت این فضا و دیپلماسی سایبری برای همکاری های فنی و مدیریتی مشترک، ایجاد نظام های حقوقی کنترل کننده، همکاری برای حکمرانی و ایجاد امنیت این فضا افزون شده و دیپلماسی سایبری دو و چندجانبه شکل می گیرد.

در سال های اخیر سهم اقتصاد و سیاست دیجیتال در اتحادیه اروپایی و برزیل افزایش یافته است در اتحادیه اروپا به عنوان مثال در سال 2018 بیش از 25% شرکت ها از خدمات رایانش ابری و بیش از 10% آنها از خدمات داده های بزرگ و بیشتر 20 % از آنها فروش آنلاین داشته اند.

در بخش سیاسی بسیاری از رقابت ها در فضای مجازی شکل گرفته و یکی از چالش های آن بنام فیک نیوز و انتشار اطلاعات نادرست به یکی از دستورکارهای کنفرانس امنیتی مونیخ تبدیل شده است. از سوی دیگر برزیل بزرگترین مرکز فناوری آمریکای لاتین و دارنده رتبه 66 شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات درجهان است همچنین امنیت سایبری پس از افشاگری اسنودن از اقدامات جاسوسی آژانس امنیت ملی آمریکا از مقامات برزیلی به یکی از اولویت های مهم این کشور تبدیل شده است.

استراتژی اروپا و برزیل در محیط سایبری جهانی

اتحادیه اروپا و برزیل با انتشار اسناد راهبردی سایبری، استراتژی سایبری را در محیط خارجی شأن ترسیم کردند. اتحادیه اروپایی به عنوان یکی از بازیگران جهانی عرصه سایبری کوشش دارد ضمن تنظیم و ترویج استانداردهای جهانی فناوری های نوظهور مطابق با ارزش های این اتحادیه مانند مدل حکمرانی دیجیتال اتحادیه اروپا، به ارائه روش های مدیریت تحول دیجیتال در سطح جهانی بپردازد، توسعه صادرات خدمات و کالاهای دیجیتال و ایجاد شغل هایی با ارزش افزوده بالاتر از دیگر اهداف خارجی دیجیتال این اتحادیه است. برزیل نیز با انتشار استراتژی دیجیتال در سال 2018، راهبردهای خارجی این کشور را در مسائل سایبری ترسیم کرد که شامل تقویت نقش این کشور در رویدادهای بین المللی این حوزه، تحریک رقابت و حضور شرکت های برزیلی در بازارهای بین المللی و ترویج همگرایی منطقه ای در اقتصاد دیجیتال است.

در این سند در حوزه حکمرانی اینترنت به بی طرفی شبکه ای، حریم خصوصی، آزادی بیان، رویکرد چند ذی نفعی تاکید شده است و چالش هایی نظیر مدیریت منابع حیاتی اینترنت و امنیت سایبری نیز مورد عنایت ویژه قرار گرفته و راهبردهایی مانند تقویت موضوعات حکمرانی اینترنت در نشست های بین المللی، مشارکت با نهادهای منطقه ای و بین المللی مانند اتحادیه اروپا، گروه 20 و سازمان ملل متحد اشاره شده و برتقویت وتوسعه مشارکت در بازارهای دیجیتال جهان تاکید شده است.

از همکاری های فنی تا مشارکت راهبردی سایبری

با توجه به استراتژی های طراحی شده توسط این دو بازیگر جهانی، همکاری های برزیل و اتحادیه اروپا در دهه گذشته از همکاری های مالی و فنی مانند اقتصاد و تجارت دیجیتال آغاز شده و تا همکاری های امنیتی مانند مقابله با جرایم سایبری و ایجاد امنیت سایبری ادامه یافته است.

در این خصوص همکاری در مورد نسل 5 تلفن همراه، اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، هماهنگ کردن بازار دیجیتال، مقررات حمایت از داده ها و توسعه پروژه ای زیر ساختی دیجیتال مشترک مانند ساخت فیبر نوری مشترک از جمله محورهای مصاحبهها و همکاری های دوجانبه بوده است.

اولین مصاحبههای سایبری در سال 2017 در برازیلیا و بروکسل برگزار گردید و نقاط مشترک در صلح و امنیت بین المللی در فضای مجازی بین دو طرف شناسایی شد. دومین مصاحبههای سایبری بین دو بازیگر درفوریه امسال برگزار گردید، در این مصاحبهها در مورد تهدیدات امنیت سایبری، ابزارهای ظرفیت سازی و اعتمادسازی بحث و مصاحبه شد و دو طرف برای بهبود فهم جهانی و ایجاد روش هایی برای پیش گیری از منازعات و همکاری برای ایجاد ثبات در فضای مجازی بحث و مصاحبه نموده و بر همکاری در گروه های کارشناسی سازمان ملل تاکید کردند. همچنین برزیل برای تقویت محیط امنیت سایبری خود در سال 2019 به کنوانسیون بوداپست پیوست تا از ظرفیت های این کنوانسیون اروپایی نیز بهره برداری کند.

به نظر می رسد استفاده از ظرفیت های جهانی و تأثیر گذاری متقابل برای تقویت منافع ملی سایبری به یکی از جنبه های مهم دیپلماسی تبدیل شده است. اتحادیه اروپا و برزیل نیز برای تقویت موقعیت جهانی و قدرت سایبری سعی در استفاده از این فضا نموده اند. انجام مصاحبههای سایبری دو جانبه یکی از این کوشش ها است ولی پیش بینی به پایان رسیدن همکاری های راهبردی سایبری احتیاج به زمان بیشتری دارد.

منابع:

https://www.itu.int/net4/ITU-D/idi/2017/index.html

https://www.itu.int/dms-pub/itu-d/opb/str/D-STR-GCI.01-2018-PDF-E.pdf

https://eucyberdirect.eu/content-research/brazils-cyber-resilience-and-diplomacy-the-place-for-europe/

https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/foreign-policy

https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/ict-and-standardisation https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/content/europe-global-digital-player

https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/next-generation-internet

https://www.mctic.gov.br/mctic/export/sites/institucional/sessaoPublica/arquivos/digitalstrategy.pdf

https://eeas.europa.eu/topics/eu-international-cyberspace-policy-en?page=1

https://www.cfr.org/blog/brazil-eu-cyber-cooperation-swinging-bridges-road-stability-cyberspace

https://www.researchgate.net/publication/313354044-Brazilian-Foreign-Policy-Towards-Internet-Governance

https://www.mctic.gov.br/mctic/export/sites/institucional/sessaoPublica/arquivos/digitalstrategy.pdf

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 803

به "دیپلماسی سایبری دوجانبه اتحادیه اروپا و برزیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیپلماسی سایبری دوجانبه اتحادیه اروپا و برزیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید