زنگنه: همه چیز بستگی به تداوم یا لغو تحریم&zwnjها دارد، بار اقتصادی 400 میلیاردی رایگان شدن گازبهای کم&zwnjمصرف&zwnjها

به گزارش مجله تانی بای، وزیر نفت با اشاره به رقم فروش نفت در لایحه بودجه 1400 گفت: فعلا همه چیز بستگی به تداوم یا لغو تحریم های آمریکا دارد. در صورت برطرف تحریم افزایش صادرات نفت توسط ما انجام خواهد شد و برای این کار نیازی به اجازه اوپک نیست، زیرا صادرات نفت خام حق مسلم ماست.

زنگنه: همه چیز بستگی به تداوم یا لغو تحریم&zwnjها دارد، بار اقتصادی 400 میلیاردی رایگان شدن گازبهای کم&zwnjمصرف&zwnjها

به گزارش گروه اقتصادی خبرنگاران، بیژن زنگنه وزیر نفت در حاشیه نشست شروع حفاری فاز 11 پارس جنوبی در جمع خبرنگاران با اشاره به رقم فروش نفت در لایحه بودجه 1400 گفت: اگر تحریم نباشیم و منابع محدود اقتصادی مورد احتیاج برای احیای چاه هایی که فراوریشان کم شده است وجود داشته باشد صادرات روزانه 2.3 میلیون بشکه در روز توسط ایران میسر خواهد شد و وزارت نفت هرگز تعهدی را نمی پذیرد که نتواند آن را انجام دهد. بازار هم در صورت حضور ایران با افت قیمت نفت روبرو نخواهد شد، زیرا اوپک حساسیت لازم برای حفظ قیمت نفت در بازار جهانی را برعهده دارد.

وی افزود: فعلا همه چیز بستگی به تداوم یا لغو تحریم های آمریکا دارد. در صورت برطرف تحریم افزایش صادرات نفت توسط ما انجام خواهد شد و برای این کار احتیاجی به اجازه اوپک نیست و ما هم از کسی اجازه نخواهیم گرفت، زیرا صادرات نفت حق مسلم ماست. حسایت کمیته نظارتی اوپک هم این است که کشور هایی که تعهد به کاهش فراوری نفت داده اند این کار را انجام دهند، لذا دراین حوزه مسئله ای برای ما پیش نخواهد آمد.

*برای بهینه سازی مصرف گاز به صورت رایگان اقدام به اصلاح موتورخانه ساختمان ها کردیم

زنگنه گفت: درباره میزان مصرف گاز در ماه های سرد سال از مردم خواهش می کنم که در حد احتیاج گاز مصرف نمایند و در این حوزه اسراف ننمایند. طبق طرح شرکت ملی گاز ما حاضر هستیم که به صورت رایگان موتورخانه های ساختمان های مسکونی و تجاری را بهینه سازی کنیم، زیرا موتورخانه ها یکی از اصلی ترین مکان های اتلاف انرژی در ساختمان ها هستند. باید کار های مربوط به بهینه سازی مصرف گاز انجام گردد تا مجبور نشویم در ماه های سرد، گازرسانی به صنایع را محدود کنیم.

وزیر نفت گفت: طبق مصوبه دولت گازب های 33 درصد مشترکین کم مصرف خانگی صفر خواهد شد. کل بار اقتصادی این مصوبه 400 میلیارد تومان است که رقمی نیست. برای جبران این مبلغ هم قرار است تا شش ماه آینده پیشنهادات خود را در هیأت دولت مطرح کنیم.

وی افزود: فروش اوراق اقتصادی و پیش فروش نفت یک سازوکار برای تأمین بودجه است و از جمله ابراز هایی است که می توانیم از ظرفیت های موجود برای افزایش درآمد استفاده کنیم. در کنار این موضوع در صورت لغو تحریم ها صادرات نفت هم خواهیم داشت.

*سال آینده به فراوری 500 میلیون فوت مکعب از فاز 11 خواهیم رسید

زنگنه گفت: برنامه توسعه ای وزارت نفت بدین صورت است که در بخش گاز فعلا تمرکز ما بر روی فراوری از میادین پارس جنوبی، فرزاد و کیش است. ما در بخش نفت هم به دنبال فراوری از میادین غرب کارون، جفیر، سپهر و میدان های ایلام هستیم که قراردادهایش منعقد شده است. همچنین یک ترین از فاز 14 پارس جنوبی تا آخر سال جاری به بهره برداری می رسد.

وزیر نفت ادامه داد: ما در نیمه اول سال 96 یک قرارداد برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی منعقد کردیم که سه ضلع این قرارداد شرکت توتال، CNPC و پتروپارس بودند. با اعمال تحریم ها دو شرکت خارجی از این قرارداد خارج شدند و در حال حاضر کل عملیات توسط پتروپارس انجام می گردد. چند ماه پیش شرکت پتروپارس نصب جکت در فاز 11 پارس جنوبی را انجام داد و امروز هم اولین حفاری از این فاز انجام می گردد.

وی گفت: ما با حفاری پنج حلقه چاه بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی را شروع می کنیم. شرکت پتروپارس به ما قول داده است که در سال آینده 500 میلیون فوت مکعب از فاز 11 به شبکه گازی کشور تزریق گردد و درنهایت میزان فراوری از این فاز را به 2 میلیارد فوت مکعب برساند.

زنگنه گفت: برای فاز 11 پارس جنوبی پالایشگاهی احداث نخواهد شد بلکه تمرکز ما بر انجام پروژه های فشارافزایی در این فاز قرار گرفته است. بیش از نیمی از رقم قرارداد چهار میلیارد دلاری این فاز صرف پروژه فشار افزایی خواهد شد. به دلایل تکنولوژیک امکان فشارافزایی دریایی برای ما وجود ندارد و ما در حال مطالعه جدی بر روی پروژه های فشارافزایی در خشکی هستیم.

زنگنه گفت: برای حمایت از کار های فناورانه ما تبصره ای در قانون بودجه قرار داده ایم که بر مبنای آن 800 میلیارد تومان دراختیار شرکت ملی نفت قرار گیرد تا در صورت بلاعوض یا تسهیلات برای حمایت از شرکت های دانش بنیان به آن ها تخصیص دهیم.

وی گفت: شرکت پتروپارس یک شرکت دانش بنیان است. زمان تأسیس این شرکت خیلی ها گلایه می کردند چرا با شرکتی با این سرمایه کم قرارداد می بندید. ما در جواب می گفتیم این شرکت یک شرکت نرم افزاری است و دارایی اصلی این شرکت توانمندی آن در مدیریت پروژه است. شرکت هایی مانند شرکت پتروپارس در شکل گیری شرکت های E&P نقش زیادی خواهند داشت. در این راستا در حال تدوین سندی برای توسعه شرکت های دانش بنیان هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 دی 1399 بروزرسانی: 20 دی 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1333

به "زنگنه: همه چیز بستگی به تداوم یا لغو تحریم&zwnjها دارد، بار اقتصادی 400 میلیاردی رایگان شدن گازبهای کم&zwnjمصرف&zwnjها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنگنه: همه چیز بستگی به تداوم یا لغو تحریم&zwnjها دارد، بار اقتصادی 400 میلیاردی رایگان شدن گازبهای کم&zwnjمصرف&zwnjها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید