فوت کوزه گری در جا افتادن انواع خورش ایرانی

به گزارش مجله تانی بای، فرهنگ غذایی ما ایرانی ها شامل انواع خورش های خوشمزه ای است که همراه با پلو سرو می گردد و به طور عامیانه به این غذای لذیذ چلوخورش می گویند. خورش جایگاه بسیار مهمی در سفره های ایرانی دارد.

فوت کوزه گری در جا افتادن انواع خورش ایرانی

برای یک خورش جا افتاده مهم تر از همه تهیه مواد لازم آن است که حتما تازه باشد. خورش کلمه ای ایرانی است و به غذایی می گویند که ترکیب آب داری از گوشت و سبزیجات یا حبوبات است.

اما برای پخت این خورش های متنوع ضروری است فوت و فن جا افتادن خورش را بدانیم که برای هر غذا با دیگری فرق دارد. برای یادگرفتن این فوت وفن ها در ادامه ما همراه باشید.

خورش قورمه سبزی

مهم ترین مسئله ای که باید برای پخت قورمه سبزی مورد نظر قرار دهید ترکیب سبزی های آن است. مثلا تره بیشتر به آن طعم تند می دهد و شنبلیله زیاد طعم خورش را تلخ می نماید. اسفناج یا برگ چغندر رنگ و لعاب بیشتری به قورمه سبزی می دهد و مزه اصلی غذا بستگی به تره و جعفری دارد که باید بیشتر از این ها در ترکیب سبزی استفاده کرد. نکته دیگری که برای درست کردن یک خورش جا افتاده باید به آن توجه کنید این است که لوبیای قورمه سبزی را شب قبل خیس کنید و جدا از خورشت 15 دقیقه آن را بپزید تا خوب نرم گردد. علاوه بر این اضافه کردن عصاره مرغ یا گوشت یا قلم به خورش، رنگ و لعاب آن را بهتر و خورش را خوشمزه تر می نماید.

خورش فسنجان

یکی از فوت وفن های جاافتادن فسنجان که در شمال ایران استفاده می گردد این است که شب قبل گردو را به مدت چند ساعت با حرارت ملایم پخته و هر نیم ساعت یک استکان آب سرد به آن اضافه می نمایند و روز بعد باقی مواد افزودنی را داخل آن می ریزند. مسئله مهم دیگر در پخت فسنجان رب انار مصرفی است که باید به ترش یا شیرین بودن آن دقت کنید. یکی دیگر از فوت وفن های جاافتادن خورش فسنجان این است که در دو نوبت به خورش یخ اضافه کنید تا با شوک حرارتی و برودتی زودتر روغن انداخته و به عبارتی جا بیفتد.

خورش قیمه

لیموعمانی ممکن است رنگ خورش را تیره و طعم آن را تلخ کند. برای جلوگیری از این مسئله لیمو ها را جداگانه بپزید و نیم ساعت قبل از سرو خورش آن ها را به غذا اضافه کنید. علاوه بر رب، گوجه رنده شده را نیز به خورش در حین پخت اضافه کنید و هرگز از رب انار یا نارنج به عنوان چاشنی استفاده نکنید، زیرا باعث تیره شدن رنگ خورش قیمه می شوند. برای خوشمزه تر شدن خورش قیمه سیب زمینی های آن را با کمی نمک و زردچوبه تفت دهید تا یک خورش بی نظیر درست کنید.

خورش کرفس

مهم ترین نکته در تهیه کرفس این است که از کرفس های نازک و جوان برای پخت آن بهره ببرید. بعضی از کرفس ها مانند لوبیا نخ هایی دارند که باید موقع خرد کردن آن ها را جدا کنید. یکی دیگر از فوت وفن های درست کردن خورش جا افتاده کرفس این است که یک تکه گوشت چربی دار به آن اضافه کنید. بعلاوه ضروری است بدانید که سبزی های این خورش باید قبل از خرد کردن کاملا خشک شوند، در غیر این صورت موقع پخت له خواهند شد.

خورش بادمجان

برای خوش رنگ شدن خورش بادمجان چند عدد گوجه فرنگی را تکه تکه نموده یا با رنده درشت رنده بزنید و با کمی رب در روغن تفت دهید و پس از افزودن زردچوبه به خورشت اضافه کنید. سعی کنید بادمجان هایی با پوست کاملا مشکی و دارای کلاهک کشیده را انتخاب کنید که شیرین تر هستند. پس از پوست کندن آن ها را در آب نمک غلیظ قرار دهید تا تلخی آن کشیده گردد.

منبع: دلتا

منبع: فرادید
انتشار: 27 فروردین 1402 بروزرسانی: 27 فروردین 1402 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2196

به "فوت کوزه گری در جا افتادن انواع خورش ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوت کوزه گری در جا افتادن انواع خورش ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید