محاسبه حجم نقدینگی در انتهای بهار 99

به گزارش مجله تانی بای، خبرنگاران: براساس محاسبات اجرا شده توسط اداره آنالیز ها و سیاست های مالی، حجم نقدینگی در هفته منتهی به 29/ 3/ 1399 به بیش از 4/ 2651 هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سرانجام سال قبل 3/ 7 درصد رشد نشان می دهد.

محاسبه حجم نقدینگی در انتهای بهار 99

به گزارش خبرنگارانهمچنین حجم پایه پولی در انتها خرداد 1399 به 4/ 383 هزار میلیارد تومان رسیده است که در مقایسه با انتها سال قبل 8/ 8 درصد رشد نشان می دهد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، مقایسه آمار رشد نقدینگی با رقم مشابه سال گذشته (3/ 5 درصد) حاکی از آن است که تحت تاثیر حمایت های اجرا شده از خانوارها و فعالان مالی در پی شیوع ویروس کرونا و نیز افزایش میزان تنخواه گردان دولت در امسال، رشد نقدینگی در مقایسه با سال گذشته 2 واحد درصد افزایش یافته که امری مورد انتظار بوده است.

بانک مرکزی حسب وظایف قانونی و تخصصی خود فرایند تحولات متغیرهای پولی و اعتباری را مستمرا رصد و نظارت می نماید و با بهره گیری از ظرفیت های جدید ایجادشده در حوزه سیاست های پولی و عملیات بازار باز، نسبت به راهنمایی متغیرهای پولی و نرخ سود در راستا مورد نظر در چارچوب هدف تورمی خود اقدام می نماید. در این خصوص می توان به زمینه سازی مناسب بانک مرکزی برای عرضه و فروش اوراق بدهی دولتی به وسیله کارگزاری این بانک و نیز اقدام اخیر بانک مرکزی درخصوص اعلام نرخ سپرده پذیری از بانک ها در سطح 10 درصد و در ادامه افزایش آن به سطح 12 درصد اشاره نمود. در مجموع با عنایت به افزایش رشد مورد انتظار نقدینگی در سه ماه اول امسال در پی اجرای برنامه های حمایتی، در ماه های آینده براساس چارچوب سیاست پولی مدنظر بانک مرکزی، رشد نقدینگی به فرایند مورد نظر و متناسب با هدف تورمی باز خواهد گشت. در انتها تاکید می گردد بانک مرکزی به عنوان مسوول نظام پولی کشور نسبت به انتشار ارقام پولی و اعتباری همچون گذشته اقدام خواهد نمود و از جراید و اصحاب رسانه انتظار می رود هرگونه اطلاع رسانی در این زمینه را بر اساس اطلاعات رسمی منتشرشده توسط این بانک صورت دهند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1047

به "محاسبه حجم نقدینگی در انتهای بهار 99" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محاسبه حجم نقدینگی در انتهای بهار 99"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید