هیچ استانی در عربستان از حملات یمن در امان نیست ، ریاض و همپیمانانش از حملات پیروز موشکی و پهپادی یمن به ستوه آمده اند

به گزارش مجله تانی بای، در سایه عملیات های ارتش یمن علیه تأسیسات حیاتی سعودی ها و شکست سامانه های پاتریوت آمریکا، رسانه های غربی تایید می نمایند که دیگر هیچ استانی در عمق عربستان نیست که در تیررس صنعاء نباشد.

هیچ استانی در عربستان از حملات یمن در امان نیست ، ریاض و همپیمانانش از حملات پیروز موشکی و پهپادی یمن به ستوه آمده اند

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، صنعاء تا به امروز بارها با تأکید بر این امر که توانایی های موشکی و هوایی یمن پیشرفت زیادی داشته، اعلام نموده که تمامی تأسیسات حیاتی از جمله تأسیسات نفتی، فرودگاه ها و بنادر عربستان سعودی در تیررس حملات آن قرار گرفته است.

عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن نیز بیش از یک سال پیش به ائتلاف متجاوز سعودی درباره تداوم حمله علیه یمن هشدار داده و به سران آن توصیه نموده بود که در روابط خود با یمنی ها تجدیدنظر کند و با ارزیابی تمام ابعاد این تجاوز، از شکست خود و شرایط مالی که رژیم سعودی و امارات را رنج می دهد و این کشورها را در مرحله بحران و زوال مستمر قرار داده است، درس بگیرند؛ هشداری که با بی توجهی ریاض همراه شد تا اینکه چند ماه پیش جنبش انصارالله یمن اظهار داشت که موشک های بالستیک یمن به کابوسی برای دشمنان یمن تبدیل شده است.

ارتش و کمیته های مردمی یمن نیز طی چند ماه اخیر، بارها پایگاه های نظامی و نفتی در عمق خاک عربستان سعودی را با پهپاد و موشک بالستیک هدف قرار دادند و با پهپاد یا موشک بالستیک یا هر دو علیه تاسیسات نفتی آرامکو، پایگاه هوایی الملک خالد در خمیس مشیط، فرودگاه های أبها و جده و .. عملیات انجام دادند و هر بار اظهار داشتند که برقراری صلح واقعی در یمن منوط به لغو محاصره و توقف تجاوز و جنگ در تمامی جبهه ها است.

پایگاه خبری 26 سپتامبر؛ در یادداشتی با اشاره به این که ریاض و همپیمانانش از حملات پیروز موشکی و پهپادی یمن به ستوه آمده اند نوشت که حتی رسانه های غربی نیز اذعان می دارند که هیچ استانی در عربستان سعودی از حملات یمن در امان نیست.

ژنرال کنت فرانکلین مک کنزی فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا، سه شنبه پیش مقابل نمایندگان کنگره اعتراف کرد: ارتش و کمیته های مردمی یمن عملا پیروزی های زیادی را محقق ساخته اند، نیروی هوایی و موشکی یمن بر عربستان پیروز شده است و نیروی هوایی آمریکا نیز فزونی خود را از دست داده است. هزاران پهپاد یمنی تاسیسات نفتی سعودی ها را هدف قرار داده اند که آمریکایی ها در رهگیری آنها ناکام مانده اند و این پهپادها با رادارهای در دست ریاض قابل رهگیری نیستند.

نگارنده در ادامه این سوال را طرح می نماید که در چنین شرایطی که سالها طول می کشد تا معین گردد که چگونه این پهپادهای یمنی از سامانه پدافندی پاتریوت مستقر در اراضی سعودی عبور می نمایند، استقرار اجباری سامانه پاتریوت یونان در عربستان سعودی به چه معناست؟

در ادامه این یادداشت آمده است: رسانه های غربی می گویند در سایه عدم وجود پدافند هوایی که بداند چگونه موشکهای قابل شلیک را به موقع و درست رهگیری کند، استراتژیست های پنتاگون در حال کار بر روی طرحی برای اتصال پدافندهای ناتو مستقر در یونان به سامانه های موشکی پاتریوت واقع در عربستان سعودی است. چیزیکه بیانگر آن است که دیگر هیچ استانی در عربستان نیست که از نیروی هوایی و موشکی یمن و در نتیجه حملات ویرانگر آن در امان باشد. حملاتی که با پهپاد یا موشک یا هر دوی آنها به طور همزمان صورت می گیرد.

بر اساس این گزارش، ناظران سیاسی معتقدند که انتقال تعداد کمی از سامانه پدافند موشکی دوربرد پاتریوت PAC-3 چیزی را تغییر نخواهد داد بلکه بایدن میخواهد دام بزرگی برای جنوب اروپا که یونان، ایتالیا و فرانسه بخشی از آن هستند، بیاندازد و آن را دیر یاد زود به نوعی در خط آتش نیروهای صنعاء قرار دهد.

پیشتر نیکوس دندیاس وزیر خارجه یونان درباره توافق با ریاض گفته بود: این توافق شامل استقرار سامانه پدافندی پاتریوت PAC-3 نیروی هوایی یونان به همراه شماری از خلبانان یونانی برای آموزش سربازان سعودی است.. هرچند که این ماموریت به دلیل همه گیری ویروس کرونا به مدت چند ماه به تاخیر افتاده است.

رسانه های یونانی همچنین اظهار داشتند که مقامات مسئول در دو وزارت دفاع عربستان سعودی و یونان، در حال مذاکره برای انتقال یکی از سامانه های پاتریوت و تیمی از نیروی هوایی یونان به عربستان در 20 آوریل جاری هستند.

از سوی دیگر گزارش هایی در دست است که نشان می دهد این توافق پس از دستور جو بایدن به خارج کردن سه سامانه پاتریوت PAC-3 از منطقه خلیج فارس، صورت می گیرد.. این امر به وضوح به این معناست که اکنون پدافند یونان در بوته آزمایش است بویژه که آمریکا سه آتش بار پاتریوت خود را که یکی از آنها سالها در پایگاه هوایی الأمیر سلطان مستقر بود، از منطقه خارج نموده است.

روزنامه سنتی و محافظه کار کاتیمرینی یونان اخیرا در یادداشتی نوشت که تمایل این کشور به همکاری با عربستان سعودی در زمینه نظامی به دلیل فشارهای آمریکا است. زیرا آتن عملا دو بار با درخواستهای واشنگتن مبنی بر ارسال ناوچه های خود به آبهای خلیج فارس برای مشارکت در تقویت حضور نیروی دریایی در منطقه تحت فرماندهی ایالات متحده مخالفت نموده بود.

روزنامه وال استریت ژورنال نیز می نویسد که در حالی که دولت جو بایدن کوشش دارد تا در رویکرد منطقه ای خود بازنگری کند، گروه های مقاومت در یمن از شکاف های مستمر در سیستم پدافندی سعودی ها استفاده می نمایند و حملاتی با دقت بالا علیه منافع دولت سعودی انجام می دهد. این کمبودها موجب می گردد که به ناچار، هزینه های آن در میان همپیمانان ایالات متحده در ناتو تقسیم گردد.

علاوه بر این، ارتش سعودی به سامانه های پدافندی روسی از نوع OS-1A، راکت انداز TOS-1A، موشک ضد تانک، یک سیستم مدرن پرتاب 24 موشک با فناوری روز و ...نیز متوسل می گردد. در سال 2017 ، عربستان سعودی برای به دست آوردن چندین نوع سلاح از جمله Tos-1 و موشک راهنمایی شونده ضد تانک 9 ام133 کورنت 9M133 Kornet و همچنین پرتاب نارنجک اتوماتیک AGS-30 با امکان فراوری مشترک در عربستان سعودی ، تفاهم نامه ای با روسیه امضا کرد.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین 1394 با ادعای کوشش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد. این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف اصلی ائتلاف سعودی از شروع این جنگ را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری های واگیردار همراه شده است.

دولت آمریکا اصلی ترین تأمین نماینده سلاح های ائتلاف سعودی در این چند سال تجاوز چه در زمان دولت باراک اوباما و چه در دولت دونالد ترامپ بوده است. یاری تسلیحاتی، لجستیکی و اطلاعاتی از همان روزهای ابتدایی به ائتلاف سعودی شروع شد. از سوخت رسانی به جنگنده ها در فراز آسمان تا جمع آوری اطلاعات دقیق برای استفاده در حملات هوایی، خدمات نظامی بود که آمریکا به سعودی ها در جنگ یمن ارائه کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 3 تیر 1400 بروزرسانی: 3 تیر 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1626

به "هیچ استانی در عربستان از حملات یمن در امان نیست ، ریاض و همپیمانانش از حملات پیروز موشکی و پهپادی یمن به ستوه آمده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ استانی در عربستان از حملات یمن در امان نیست ، ریاض و همپیمانانش از حملات پیروز موشکی و پهپادی یمن به ستوه آمده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید