وزیر خارجه مالزی: ما در سیاست خارجی همچنان یک کشور مستقل هستیم

به گزارش مجله تانی بای، پس از آنکه تعدادی از کاربران رسانه های اجتماعی و سیاستمداران اپوزیسیون از وزیر امور خارجه مالزی به خاطر آنکه به همتای چینی اش به عنوان برادر عظیم ترش اشاره نموده بود انتقاد کردند، وزیر امور خارجه مالزی تاکید نمود که کشورش در سیاست خارجی همچنان یک کشور مستقل است.

وزیر خارجه مالزی: ما در سیاست خارجی همچنان یک کشور مستقل هستیم

به نقل از خبرگزاری رویترز، حشام الدین حسین، وزیر امور خارجه مالزی در نخستین سفرش به چین به عنوان یک وزیر خارجه ابراز امیدواری کرد که وی و وانگ یی، همتای چینی اش روابط میان این دو کشور از جمله همکاری های پس از کووید 19 و مبارزه با پاندمی کرونا را تقویت نمایند.

با این حال، وی هنگامی که در جریان یک کنفرانس خبری مشترک در روز پنجشنبه به وانگ یی گفت که شما همواره برادر عظیم من خواهید بود باعث ایجاد خشم و اعتراض شدید در داخل کشورش شد.

چین عظیم ترین شریک تجاری مالزی محسوب می گردد اما روابط میان این دو کشور در سال های اخیر به خاطر سیاست خارجه تهاجمی چین در منطقه به ویژه ادعاهای دریایی اش در دریای چین جنوبی به بوته آزمایش گذاشته شده است.

بعضی از مالزیایی ها در رسانه های اجتماعی به انتقاد از حشام الدین پرداختند و گفتند، وی ظاهرا برای راضی و شادمان کردند ابرقدرت دنیا کوشش می نماید در حالی که انور ابراهیم، رهبر اپوزیسیون مالزی از این وزیر خواست تا حرفش را پس بگیرد و از مردم کشورش عذرخواهی کند.

انور ابراهیم گفت: این زبان و سبکی نیست که در دنیا دیپلماسی و روابط بین المللی استفاده گردد چرا که این اظهارات باعث می گردد صندلی مالزی به عنوان یک دست نشانده خارجی به نظر برسد.

وی اضافه نمود: به عنوان کشوری که بی طرف است و هوادار هیچ ابرقدرتی در دنیا نیست، اظهارات حشام الدین حسین آشکارا به نوعی توهین به کشورمان محسوب می گردد.

به دنبال این نقدها حشام الدین در توییتی گفت: من از عبارت برادر عظیم تر استفاده کردم تا احترامم را به وانگ یی نشان دهم و این اظهارات به روابط مالزی با چین هیچ ارتباطی ندارند.

وی اضافه نمود: من به اینکه وانگ یی عظیم تر است و وزیر خارجه ارشدتری است احترام گذاشتم. از این رو او شخصا برای من یک برادر عظیم تر است.

حشام الدین توضیح داد: محترمانه رفتار کردن به معنای ضعف نیست. مطمئن باشید مالزی با تکیه بر ارزش های صلح، انسانیت، عدالت و برابری از نظر سیاست خارجی همچنان مستقل، پایبند به اصول و عملگرا است.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1524

به "وزیر خارجه مالزی: ما در سیاست خارجی همچنان یک کشور مستقل هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وزیر خارجه مالزی: ما در سیاست خارجی همچنان یک کشور مستقل هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید