کنگره امریکا به جنگ فناوری چین رفت

به گزارش مجله تانی بای، سنای امریکا با تصویب لایحه ای 250 میلیارد دلاری، به جنگ فناوری های چین رفت. چین در واکنش به این مصوبه، گفت مخالف آن است که تبدیل به دشمن خیالی ایالات متحده گردد.

کنگره امریکا به جنگ فناوری چین رفت

با ما همراه باشید و با تورهای چین از شگفت انگیزترین کشور دنیا دیدن کنید بر روی دیوار چین سلفی بگیرید، از قصر ممنوعه دیدن کنید و در خیابان شانگهای پیشرفته ترین آسیا قدم بزنید.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این لایحه که با 68 رأی موافق و 32 رأی مخالف به تصویب رسید، هدف خود را تقویت توانایی امریکا در زمینه های فناوری اعلام نموده است و در این راه حدود 250 میلیارد دلار اعتبار به بخش های مختلف دولت امریکا اختصاص می دهد تا با تقویت فناوری و تحقیقات در این زمینه امریکا بر چین که اکنون حرف های زیادی برای گفتن در زمینه فناوری دارد، پیشی بگیرد.

فایننشال تایمز نیز در توضیح جزئیات این لایحه خبر داده، در این مصوبه که عظیم ترین قانون امریکا در سیاست های صنعتی خود طی چند دهه اخیر است، 52 میلیارد دلار به تقویت فراوری قطعات نیمه هادی اختصاص داده شده است. در این بخش سناتورهای امریکایی نگاه ویژه ای به تایوان برای افزایش این فراوریات با همکاری امریکا دارند.

120 میلیارد دلار از این لایحه نیز برای سرمایه گذاری روی فناوری های پیشرفته همچون هوش مصنوعی و محاسبات کوانتومی اختصاص داده شده است. ضمن آنکه این لایحه قانونی که شامل هزار و 445 صفحه می گردد، خواستار اقدامات عملی گسترده برای محدود کردن چین شده است. از جمله بر اساس بندهایی از این لایحه نهادهای دولتی امریکا از زمان اجرایی شدن این قانون از خرید پهپادهای ساخت چین منع می شوند. ضمن آنکه کارمندان ادارات دولتی امریکا دیگر حق نخواهند داشت فیلمی روی تیک تاک بارگذاری نمایند. با این حال این لایحه باید در مجلس نمایندگان امریکا نیز به تصویب رسیده و سپس راهی کاخ سفید گردد تا بعد از امضای جو بایدن بر آن اجرایی گردد.

مقابله با چین تنها موضوعی است که در کنگره امریکا نسبت به آن اتفاق نظری ویژه وجود دارد و دموکرات ها و جمهوریخواستار بر سر هر چیز اختلاف نظر داشته باشند بر سر این موضوع همانند هم فکر می نمایند. آنها تا به امروز مصوبه های زیادی درباره حقوق بشر چین، فعالیت های نظامی این کشور در دریای جنوبی چین و... داشته اند. واکنش ها به مصوبه کنگره

در پی تصویب این لایحه در سنای امریکا، چاک شومر که یکی از حامیان اصلی آن بود، درباره عواقب ناگوار تأمین نشدن بودجه تحقیقات فناوری ها در مقابله با چین هشدار داد و گفت: اگر هیچ کاری نکنیم، ممکن است خیلی زود، روزهای ما به عنوان ابرقدرت برتر به سرانجام برسد. پس نباید فرصت را از دست بدهیم. زیرا نمی خواهیم روزی را ببینیم که امریکا در این قرن تبدیل به یک کشور میانه گردد. جو بایدن رئیس جمهوری امریکا نیز این لایحه را ستود و گفت: برای پیروزی در قرن بیست و یکم در رقابتی تنگاتنگ هستیم و نباید عقب بمانیم. در نقطه مقابل اما مجلس چین مخالفت قاطع خود با این مصوبه را بیان کرد و در بیانیه ای تأکید کرد: این لایحه تأکید دوباره ای است بر توهم پارانوئیدی امریکا برای تنها برنده بودن.

در این بیانیه تصریح شده است، چنین کنش هایی روح رقابت را نابود می نماید. وانگ ونبین سخنگوی وزارت خارجه چین نیز در سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: پکن کاملاً مخالف آن است که امریکا چین را به عنوان یک دشمن خیالی خود ببیند.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 9 تیر 1400 بروزرسانی: 9 تیر 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1637

به "کنگره امریکا به جنگ فناوری چین رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کنگره امریکا به جنگ فناوری چین رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید